wtorek, 21 stycznia 2014

Anna Fryczkowska - "Kobieta bez twarzy"




Zaciekawiona okładką i intrygującym tytułem wypożyczyłam tą książkę. Trochę czasu zajęło mi znalezienie czasu na jej przeczytanie, ale kiedy już mi się udało - powieść pochłonęła mnie bez reszty. Czytałam, czytałam i czytałam nie mogąc się oderwać od kolejnych stron.

W książce mamy dwóch narratorów Hannę Cudny i jej córkę Miśkę. Zaskakujące, że mimo swoich 11 lat, dziewczynka jest niezwykle dorosła, mądra, spostrzegawcza i bardzo stonowana - czasem aż za bardzo. Język jest prosty, łatwy w odbiorze, pełen dosadnych porównań i celnych uwag. Powieść wypełniona jest emocjami, do samego końca czułam dreszcze na plecach i przerażenie, zaczęłam się obawiać co stanie się na kolejnych stronach. Duży plus za ogromną realność przedstawionych zdarzeń i postaci. Cała historia przypomina wyrwany kawałek cudzego życia. Nie ma tu początku ani ściśle określonego końca, a wydarzenia, które mają miejsce i postacie, które się pojawiają, są tylko fragmentem rzeczywistości. 

Zaciekawił mnie również psychologiczny aspekt. Jest to świetne studium kobiety, która próbuje sobie ułożyć życie na nowo po samobójczej śmierci męża, która próbuje znaleźć nowe miejsce do życia dla siebie i swoich dzieci, sponiewieranej psychicznie, a jednocześnie silniej i niezależnej kobiety, która dąży do realizacji swoich celów. 

"Kobieta bez twarzy" w moim odczuciu to przede wszystkim świetna powieść psychologiczno - obyczajowa, ze świetnie nakreślonymi postaciami oraz życiem w małej miejscowości. Niby wszyscy tacy pomocni, uśmiechnięci, szczerzy, a z drugiej strony patrzący wilkiem, wypełnieni plotkami i gotowi utopić w łyżce wody. Wątek kryminalny jest tutaj raczej wątkiem pobocznym, ale niezwykle ważnym. W jego tworzenie autorka zaangażowała mnóstwo osób - niby nikt nic nie wie, niczego nie słyszał i zupełnie nie orientuje się w sytuacji, a potem okazuje się, że każdy mniej lub bardziej jest w coś wplątany. Świetna wielowątkowa, sugestywna powieść obnażająca współczesny świat, brutalną rzeczywistość i trudności z jakimi borykamy się na co dzień. To niespokojna wędrówka po mrocznych zakamarkach ludzkiej duszy.


Opis książki:

Opowieść kryminalna o kobiecej sile i banalności zła.

Po tragicznej śmierci męża Hanna Cudny rzuca wszystko i wraz z dwójką dzieci ucieka na wieś. Ma tu uczyć angielskiego, uprawiać ogród i być szczęśliwa. Wiejska sielanka to jednak tylko pozory: córka Hanny znajduje w okolicznych lasach zwłoki, nastoletni syn zaczyna się dziwnie zachowywać, a rodzice jednego z uczniów znikają bez śladu. Odkrywając kolejne elementy tej przerażającej układanki, Hanna trafia na pokłady zła w ludziach, którym ufała.

Kryminalna opowieść o zdeterminowanej kobiecie, która walczy o przywrócenie porządku w otaczającym ją kawałku wszechświata.


Polacy nie gęsi 
Pod hasłem - "Brak"
Z literą w tle - "F"  
Czytam opasłe tomiska - 416 stron 

Moja ocena 4.5/6


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz