niedziela, 19 lutego 2017

Michael Cunningham - Dziki łabędź i inne baśnie

Niby znane opowieści, a jednak nieznane. Niby baśniowe, a jednak boleśnie zwyczajne. Niby oklepane tematy, a jednak widziane z kompletnie innej perspektywy. Dające się ponieść swoistemu urokowi.

Zakochałam się w każdej z tych opowieści. Każda miała w sobie coś takiego, że nie mogłam się oderwać. Że nie mogłam przestać myśleć dlaczego tak było, jak było. Że łapałam się na rozważaniu tego i tamtego. Bo przecież tak właśnie jest w tej mozaice zwanej życiem. I tak, czuje się obdarta ze złudzeń. Naiwnego spojrzenia na świat i dziecięcej beztroski. Nie uwiera mnie to, nie przeszkadza mi.

Jedenaście luster. W każdym widać coś innego, w innej ostrości, w innej wypukłości. W każdym odbijasz się sam. Czy to nie fascynujące?


Opis książki:
Zbiór bajek pisanych z myślą o współczesnym czytelniku. Królewna zamieniona w żabę żyje wprawdzie ze swoim wysoko urodzonym wybawcą długo i szczęśliwie, chowając gromadkę pięknych dzieci, miewa jednak napady melancholii, ilekroć przypomina sobie „ten moment transcendencji” – gdy książę zdjął z niej pocałunkiem zaklęcie – który nigdy się już nie powtórzy.

Dlaczego Piękna poprosiła ojca tylko o białą różę? W jaki sposób zostaje się czarownicą? Co się dzieje z królewiczem skazanym na życie z łabędzim skrzydłem zamiast ramienia? Kim są współczesny dzielny ołowiany żołnierzyk i baletnica? Co się stało z obciętymi włosami Roszpunki? Jaki los czeka bohaterów baśni, gdy wybrzmi "I żyli długo i szczęśliwie"? I czy my sami, znając czarodziejskie formułki, nie mielibyśmy ochoty trochę... napsocić?
Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdują się w niniejszym zbiorze "baśni dla dorosłych", które udowadniają uniwersalność i ponadczasowość starych historii, ale pokazują też, co zmyślne, dowcipne i utalentowane pióro może wyczarować z od dawna osłuchanych, znanych wszystkim bajek.

Moja ocena 6/6

5 komentarzy:

  1. Jak najbardziej podzielam Twoje odczucia - ja też zakochałam się w tej książce. Będę do niej wracać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że ja też. Jeśli się zdecyduję ją kupić ;)

      Usuń
  2. Koniecznie muszę ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne. Muszę spróbować na własnej skórze (duszy) :)

    OdpowiedzUsuń