piątek, 13 października 2017

Stefan Darda - Nowy dom na Wyrębach




Przemokniętą jesień chwytam w atramentowe rowki utrwalenia. Przechodzę obok zbutwiałych liści, kopiąc pękate kule  kasztanów. Pod ciężarem nieba zatapiam się w ciszę jak w bursztyn. Jesienią jestem bardziej.

Lubelszczyzna. Moje miejsce, gdzie wszystkie światy stykają się ze sobą. Gdzie coś wydaje mi się być czymś innym, chociażby wydawało się, że jest tym samym. Bo czasem spotykam te szare granice i wtedy myślę, że wszystko co tylko wymyślisz, może tu być prawdą. 

Historia, która przestraszyła mnie kilka lat temu i straszy do dziś. I znów dałam się jej porwać w świat niedopowiedzeń, niejasności i poczucia, że coś tu nie pasuje. Bo przecież nie pasuje. Zaczytywałam się w tej opowieści zachłannie. 

Czytana na październikowym żeglowaniu, gdzie sama natura przyprawiała mnie o niespokojne stadka mrówek na skórze. Klimatyczna i mroczna. Może nie tak udana jak pierwsza wersja, ale całkiem dobra. Niedopowiedziana i niezakończona. Zapadająca w pamięć. I tak, koniecznie chcę wiedzieć co będzie dalej. I nie, nie wyjdę nocą do lasu.




Opis książki:
Minęło kilka miesięcy od dnia, w którym Hubert Kosmala po raz ostatni odwiedził Wyręby, jednak wydarzenia, które miały tam miejsce na początku 1996 roku, zaczynają coraz mocniej odbijać się na jego życiu prywatnym i zawodowym. W pewnym momencie uświadamia sobie, że ucieczka od opuszczonego domu i związanych z nim wyrzutów sumienia to droga donikąd, wyjeżdża więc na jakiś czas do Wyrębów, aby zmierzyć się z własnymi demonami i odzyskać spokój ducha. Martwa cisza zalegająca nad tym miejscem jest trudna do zniesienia, a poczucie zagrożenia z dnia na dzień staje się coraz bardziej dojmujące. Czy wszystko zmieni się na lepsze wraz z przybyciem do Wyrębów nowych mieszkańców? A może to właśnie ich obecność sprawi, że Hubert uwierzy we wszystko, co Marek Leśniewski opisał w swoim pamiętniku…? 
Moja ocena 4.5/6 


2 komentarze:

  1. O tym autorze już tyle dobrego słyszałam, że jego powieści to moje must read. Pewnie u mnie wszystko będzie silniej odczuwane, boję się wielu rzeczy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wbrew pozorom jest bardzo strachliwą osobą :) Udanej lektury i nie polecam czytać przed zaśnięciem ;)

      Usuń